Sezon 2020
Witam Wszystkich,

sam przed wyjazdem szukałem wszystkich możliwych informacji o bieżącej sytuacji z Grecji więc postanowiłem się podzielić nimi z pierwszej ręki. Jestem nowym użytkownikiem forum więc proszę o wybaczenie jeśli coś zrobię nie tak. Cel naszego z żoną ostatniego wyjazdu do Grecji to Półwysep Kassandra-Chalkidiki. Dzisiaj właśnie wróciliśmy stamtąd do domu.
Zacznijmy od początku. 29.06. dowiedziałem się, że musimy wypełnić specjalny formularz PLF co też od razu zrobiłem. Odpowiedź otrzymaliśmy dzień później tuż przed naszym wyjazdem. Wyruszyliśmy samochodem 01.07. z okolic Lublina przez Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i jak się okazało na przejściu granicznym z Grecją Evzoni jeszcze przez Bułgarię. To był prezent-niespodzianka od greckiego rządu dla nas. Przed samym wyjazdem po wypełnieniu formularza PLF otrzymaliśmy potwierdzenie, że Grecja nas zaprasza i oczekuje na przejściu Evzoni (to przejście podałem w czasie rejestracji formularza). Już w trakcie naszej podróży zmieniono zasady wjazdu do Grecji i nikt nas o tym nie poinformował mimo, że podaliśmy wszystkie nasze telefony kontaktowe i e-maile. Sama podróż do tego miejsca przebiegała bez problemu. Na granicach był mały ruch i odprawy szły szybko. Niestety po odrzuceniu naszego wjazdu przez Ewzoni musieliśmy wrócić na Macedonię i kierować się na jedyne otwarte lądowe przejście graniczne w Bułgarii dla turystów z Europy tj. Kulata(BG) - Promachonas(GR). Tam dzięki uprzejmości innego kierowcy mogłem się wbić w kolejkę samochodów osobowych oczekujących na wjazd do Grecji. Moja nawigacja pokazywała mi, że mam 5km do przejścia. Nie wiem ile jeszcze było samochodów za nami. Czas oczekiwania na przejście ponad 3h. Temperatura na zewnątrz 35 st.C. Mieliśmy szczęście bo 02.07. kiedy przekraczaliśmy granicę nie było jeszcze badań na Covid-19. W wiadomościach greckiej telewizji dzień później pokazywano kolejkę na tym przejściu na ponad 10km i testy Covid-19. Mam nadzieję, że jednak sytuacja już się unormowała. Jednak było to "wąskie gardło" w płynności naszej podróży i jedyne niemiłe wspomnienie z wakacji 2020.
Po przejściu granicy BG-GR podróż przebiegała płynnie bez korków. Sam pobyt w Grecji był jak sen z bajki. Jeszcze nigdy w pełnym sezonie w dużym hotelu nie widziałem tak małej ilości gości. Było ich tylko kilkunastu. Najwięcej w weekend kiedy dojechali lokalni Grecy. Na plaży były dni gdzie na 50 parasoli zajęte były czasami 2-3. Przez wiele godzin na plaży byliśmy zupełnie sami. Nie było żadnych hałasów tylko cykady i szum morza. W hotelu personel dbał o zasady związane z Covid-19. My nie musieliśmy nosić maseczek. Jedynie dezynfekować ręce i zachować dystans 2m. Posiłki (śniadanie i obiadokolacja) były wydawane przez obsługę. Śniadanie szwedzki bufet podawane przez specjalną osobę, obiadokolacja wybór z menu i też przynoszone przez obsługę. W większych sklepach pilnują aby każdy miał maseczkę, zdezynfekował ręce i wziął plakietkę, dzięki której wiedzą ilu klientów jest w sklepie. Ogólnie pilnują zasad Covid-19. Przynajmniej tam gdzie byliśmy. My na wakacje pojechaliśmy odpocząć. Plaża i morze to był nasz cel wakacji i udał się idealnie.
Powrót mogliśmy już odbyć przez przejście Evzoni. Na moją prośbę obsługa hotelu dzwoniła przed samym wyjazdem na przejście graniczne i potwierdziła nam, że możemy tamtędy wyjechać z GR. Podczas całego pobytu i drogi powrotnej w Grecji widziałem tylko 1 (słownie jeden) samochód osobowy z PL. Na drogach mały ruch. Głównie tiry. Przejścia graniczne MK/GR i MK/SRB przejechaliśmy max w 15min. Na przejście SRB/HU (Roszke około godziny 20:00) musieliśmy poświęcić około 45min ponieważ w kolejce przed nami było około 10 samochodów i każdy miał pobieżnie sprawdzany bagażnik w poszukiwaniu alkoholu i papierosów. Otwarte były 4 bramki w naszym kierunku. Więc wszystkich turystów w tym czasie mogło być około 50 samochodów.
Podsumowując poza uciążliwością podczas wjazdu do Grecji, same wakacje w tym kraju w terminie 02.-11.07 uważam za jedne z najbardziej udanych. Pogoda niemal idealna (tylko w jeden dzień było trochę chłodniej 26st.C i pochmurno) poza tym cisza, spokój, ciepłe morze, wyśmienite jedzenie i pełen relaks. Czego wszystkim życzę dzieląc się z Wami najświeższymi informacjami po powrocie.