Grecja GRECJA-forum turystyczno-społecznościowe


W S T E P N I A K Grecja – kraj słońca, błękitnego morza, białych domków i wielkiej historii. Jednocześnie kraj wielkich kontrastów, borykający się z niezliczonymi problemami społecznymi. Biedny kraj bogatych ludzi – takie określenie gdzieś usłyszałam. Czy słuszne? Skąd wzięło się powiedzonko „nie udawaj Greka?” :) Zapraszam do udziału w dyskusji na te i inne tematy… razem możemy spróbować tak naprawde zrozumieć i poznać ten kraj, zobaczyć go z perspektywy nie tylko turysty, ale także potencjalnego mieszkańca… w końcu jesteśmy w Unii :)







NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » MIEJSCA, KTORE WASZYM ZDANIEM WARTO ZOBACZYC » KANAŁ KORYNCKI

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Kanał Koryncki

  
ALEFUR
24.10.2014 20:12:02
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1966434
Od: 2014-10-23
Gdy zobaczyłam Kanał pierwszy raz, to zachwycił mnie. Od dzieciństwa wychowywałam się w rodzinie żeglarskiej, więc od jednego spojrzenia doceniłam dzieło wykute w skale. Błękitna woda, mieniąca się wspaniałymi odcieniami i skały - miód dla moich oczu i serca. I jeszcze taki praktyczny.

Gdy doczytałam, że jest zbudowany tak - jak go sobie Neron wymarzył - przeszedł mnie dreszczyk ekscytacji.

Za pierwszym razem obejrzałam go z mostu, potem pospacerowałam ścieżką biegnącą od zatoki Sarońskiej, posiedziałam w tawernie, aż w końcu przepłynełam Kanał tam i z powrotem.

I nie rozczarowałam się.
Obrazek

Obrazek

Stoisz na moście nad Kanałem Korynckim i jakieś niewdzięczne złudzenie optyczne powoduje, że wydaje Ci się on nieduży, wydaje się być obrazkiem, rzucasz kamyk żeby zobaczyć, jak to właściwie jest. Po chwili, wbrew Twoim oczekiwaniom, kamyk rozpływa się w powietrzu, nie jesteś w stanie uchwycić momentu, kiedy wpada do wody i tworzą się kręgi. I już wiesz, że masz do czynienia z czymś wielkim, wielkim dziełem człowieka. /Ewa Traczyńska/

Obrazek

Obrazek

Kanał Koryncki oddziela od Grecji jej najbardziej wysuniętą na południowy zachód część – Półwysep Peloponez. Od stałego lądu oddzielony został w XIX wieku w miejscu, w którym przyłączony był do niego bardzo wąskim przesmykiem, o szerokości około 6 km .

Obrazek
  
Electra20.10.2019 10:38:34
poziom 5

oczka
  
ALEFUR
24.10.2014 20:14:09
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1966440
Od: 2014-10-23


Ilość edycji wpisu: 1
Zaczęło się – jak to w Grecji - w starożytności.

Przesmyk Koryncki – ten wąski pas lądu zawsze stanowił cel wielu słynnych ludzi, którzy starali się znaleźć sposób na uniknięcie długiej i pełnej niebezpieczeństw podróży wokół półwyspu. Pomysł na przedzielenie przesmyku należy przypisywać Periandorowi (625 – 585 r. p.n.e.), tyranowi Koryntu oraz jednemu z Siedmiu Mędrców starożytności. Jednak pomysł nie doczekał się realizacji za tamtych czasów z powodu braku Śródków oraz z powodu religijnych przepowiedni. Takie poprawianie boskiego dzieła było wtedy nie do pomyślenia, nie spodobałoby się to olimpijskim bogom. Zamiast kanału Periander wybudował brukowaną drogę (diolkos) od morza do morza, jej pozostałości odkryto w połowie XX w, służyła ona do przeciągania statków, na drugą stronę przesmyku. Niektórzy woleli np. wyładować towar po jednej stronie przesmyku, przetransportować go i załadować na nowy statek po drugiej stronie. Dzięki temu Koryn był skazany na sukces.

Wizja budowy Kanału Korynckiego pociągała wielu. Jednak projektowi wybudowania kanału zdecydowanie sprzeciwili się egipscy budowniczowie, którzy uważali, że poziom wody w obu zatokach jest różny. Według nich Zatoka Koryncka znajdowała się wyżej niż Zatoka Sarońska, więc połączenie ich pociągnęłoby za sobą katastrofalne skutki. Teoria ta, mimo że okazała się błędna, zdobyła wielu zwolenników i nie podjęto próby wybudowania kanału.
Dopiero Neron (31 – 68 r. n.e.) zignorował egipskich matematyków i w 67 roku rozpoczął budowę kanału. Ceremonia otwarcia była bardzo wystawna; przy dźwiękach trąby cesarz najpierw uroczyście wbił kilof w ziemię, a potem osobiście przeniósł na plecach pierwszy kosz z ziemią. Podzielenie przesmyku miało przebiegać po linii prostej, podobnie jak dzisiaj. Siłę roboczą stanowiło 6000 żydowskich robotników, którzy w ciągu dwóch miesięcy prac wykopali dwa rowy; pierwszy o długości 1,5 km biegnący od Zatoki Sarońskiej, drugi o długości 2 km biegnący od zatoki Korynckiej. Szerokość rowów wahała się od 30 do 50 m. Niestety w związku ze śmiercią Nerona budowa na tym się skończyła, a jego następca nie kontynuował dzieła. Wieki później budowę kanału chcieli kontynuować Bizantyjczycy i Wenecjanie, jednak ich prace skończyły się w związku ze źle wróżącym incydentem: w chwili, gdy złoty kilof trafił w skałę, woda o czerwonym kolorze trysnęła z jej wnętrza; uwierzono, że była to krew i porzucono przedsięwzięcie.

Obrazek

Obrazek
  
ALEFUR
24.10.2014 20:19:02
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1966446
Od: 2014-10-23
Do sprawy kanału powrócono dopiero w XIX wieku, po wojnie o niepodległość Grecji (1821-1830). John Capodistrias, główny gubernator Grecji, uczynił z kanału sprawę pierwszorzędnej wagi. Jednak niebotyczna suma pieniędzy potrzebna na to przedsięwzięcie – 40 mln franków* – szybko ostudziła jego zapał.

Obrazek

Kanał po dziś dzień pozostawałby w sferze marzeń, gdyby nie Ferdynand Marie de Lesseps, który wybudował w tym czasie Kanał Sueski i odwiedzając Grecję w 1869 r. obudził dyskusję na temat Kanału Korynckiego. Gdy ukończono budowę Kanału Sueskiego, rząd Grecji zadecydował, że nadszedł czas na budowę Kanału Korynckiego. Podpisano kontrakt z Francją, ale wszystko pozostało na papierze, w końcu w 1881 r. władze greckie powierzyły to zadanie węgierskiemu generałowi Istvanowi Türrowi, adiunktowi króla Italii, Wiktora Emanuela II.

Oficjalne rozpoczęcie budowy miało miejsce 12 sierpnia 1882 roku. Ceremonię uświetnili swoją obecnością członkowie rządu, grecka rodzina królewska oraz zagraniczni oficjele. Król wziął w ręce łopatę i wykopał kilka grud ziemi, które rzucił na mały drewniany wózek, to samo uczyniła królowa, książęta oraz pozostali oficjele. Następnie premier popchnął wózek w kierunku dziury w ziemi, w którą wrzucił wykopaną ziemię. Przy dziurze postawiono pamiątkową tabliczkę. Następnie królowa uruchomiła elektryczny detonator, doprowadzając do detonacji w 40 tunelach.


Główny przedsiębiorstwem budowlanym zatrudnionym przy budowie Kanału była założona przez generała Türra francuska firma "Societé Internationake du Canal Martime de Corinthe" z siedzibą w Paryżu i kapitałem początkowym wynoszącym 30 mln franków francuskich. Przyznano jej prawa do eksploatacji Kanału przez 99 lat. W ciągu tego czasu przedsiębiorstwo miało czerpać zyski z cła nakładanego na statki korzystające z Kanału, a także portu, cumowania i holowania statków. Przedsiębiorstwo było również uprawnione do użytkowania terenów sąsiadujących z Kanałem.

Projektantem Kanału Korynckiego był Bela Ferster, pochodzący z Węgier główny inżynier Kanału Franciszka Józefa na terenie Austro-Węgier. Pod uwagę wzięto 3 alternatywne trasy przebiegu Kanału, lecz ostatecznie wybrano tę zaproponowaną wieki wcześniej przez inżynierów Nerona. Budowę podzielono na 4 odcinki i utworzono w sumie 6 placów budowy. Siła robocza, początkowo około 1800 robotników składała się głównie z Greków, Włochów, Czarnogórców, Armeńczyków i Turków. W związku z niedoborem wody na terenie budowy uruchomiono antyczny akwedukt, zbudowano tamę, rezerwuar na wodę, zbiorniki i kilka studnia, a także elektrownię elektryczną. Przecięcia przesmyku dokonano za pomocą dynamitu. Uroczysta ceremonia otwarcia odbyła się z wielką pompą w sierpniu 1893 r., a zaszczycili ją swoją obecnością król Grecji Jerzy I oraz królowa Olga. Królowa dokonała uroczystego przecięcia wstęgi złotymi nożyczkami. Do użytku Kanał oddano dopiero po kilku miesiącach, w styczniu 1894 r. Podczas II wojny światowej niemieccy spadochroniarze zdobyli mosty nad Kanałem, odcinając w ten sposób odwrót cofającym się wojskom brytyjskim. W kwietniu 1941 Brytyjczycy wysadzili Kanał w powietrze. Jeszcze w tym samym roku obudowali go Włosi. W obliczu klęski państw osi Niemcy ponownie wysadzili Kanał w powietrze, po czym wypełnili go 500 000 m3 ziemi oraz wagonami kolejowymi. Przywrócenie Kanału do stanu użyteczności trwało 5 lat. W 1948 r. oczyszczono i naprawiono go z pomocą Amerykanów.

Obrazek
  
ALEFUR
24.10.2014 20:41:36
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1966461
Od: 2014-10-23
A na koniec Kanał Koryncki w pigułce:

Obrazek

Kanał Koryncki ma długość 6343 m.

Kanał biegnie w linii prostej, najwyżej położony punkt znajduje się na wysokości 78 m n.p.m., a licząc od dna morskiego – na wysokości 86,3 m. Szerokość mierzona na powierzchni wody wynosi 24,6 m, a na dnie 21,3 m. Kanał jest głęboki na 8,3 m.

Prądy morskie w Kanale zmieniają kierunek, co 6 godzin, jednak ich prędkość nigdy nie przekracza 3 węzłów.

Kanał nie posiada śluz ponieważ uznano, że pływy praktycznie nie występują na tym obszarze.

W Kanale mieszczą się statki o wyporności do 10 000 ton, ich droga dzięki Kanałowi skraca się o 400 km. Wziąwszy pod uwagę sposób budowania statków w tamtych czasach oraz prędkości, jakie osiągały, można zakładać, że podróż trwała wtedy o 24 do 28 godzin krócej.

Kanał używany jest głównie przez statki turystyczne. Rocznie pokonuje go około 11 000 statków.

Ruch po Kanale odbywa się w obie strony w trybie naprzemiennym. W przypadku mniejszych jednostek czas potrzebny na przepłynięcie Kanału wynosi około 35 min., jednak dla większych statków czas ten wydłuża się ze względu na konieczność użycia holownika.

Cena za przepłynięcie zależy od rodzaju statku i jego tonażu. Np. za jacht o długości 11,5 m trzeba zapłacić ok. 170 euro.

We wtorki [w 2011r czwartki] Kanał jest zamknięty z powodu koniecznych prac konserwacyjnych.

Przez Kanał przebiega 6 mostów, w tym autostrada, most kolejowy i 2 niewielkie mosty na początku/ końcu kanału. Te dwa ostatnie znajdują się niemal na wysokości poziomu morza, a ich środkowe odcinki opuszczane są do wody na głębokość 8 m, żeby umożliwić przepłynięcie statków.

8. kwietnia 2010 Robbie Madison przeskoczył na motocyklu Kanał Koryncki - przeleciał swoją Hondą 500 z prędkością 125 km/h dystans 85 metrów, lecąc na wysokości 95 metrów n.p.m.!

Obrazek

Obrazek

wykorzystano m.in.
Tsakos K., Pipera-Marsellou E., Tsoukala-Konidari 2003: Corinth Canal. Historical and Archeological Guide; J. Ciechanowicz, Wędrówki śródziemnomorskie
  
polinl
25.10.2014 08:28:05
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 86 #1966613
Od: 2011-9-19
Super zebrane info! Dzięki!
  
ALEFUR
25.10.2014 21:20:16
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1967020
Od: 2014-10-23
    polinl pisze:

    Super zebrane info! Dzięki!


Dzięki oczko
  
pawelh
26.10.2014 06:59:49
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: podkarpacie

Posty: 1937 #1967149
Od: 2011-3-24
Dwukrotnie wracając z Peloponezu ledwo zdążyliśmy kliknąć fotkę z mostu na autostradzie a tu taki reportaż.Brawo.
  
Krystof72
26.10.2014 09:24:56
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Posty: 507 #1967222
Od: 2012-5-8
Piękny, bogaty, wyczerpujący temat opis!
Żeby wszystko było tak opisane... :-)
  
ajdadi
26.10.2014 11:35:24
poziom 6

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: POZNAŃ

Posty: 1313 #1967311
Od: 2013-6-15
Fajnie opisany i pokazany Kanał Koryncki
Pozdrawiam
P.S.Na nas też zrobił wrażenie...warto tam zajechać
  
dubaj
26.10.2014 11:39:17
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: siłownia Avaton

Posty: 1028 #1967315
Od: 2014-4-23
Alufer - świetna robota! cool
_________________
Widzew ATF'99!
  
ALEFUR
26.10.2014 11:53:41
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1967326
Od: 2014-10-23
Cieszę się, że się Wam spodobało.
  
Electra20.10.2019 10:38:34
poziom 5

oczka
  
ogorek
26.10.2014 13:22:34
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Posty: 2503 #1967391
Od: 2012-7-15


Ilość edycji wpisu: 3

Ilość edycji Admina: 2
1. A czym płynęłaś po kanale ?

2. Zastanawiam się ile kosztuje przepłynięcie własną jednostką (np. 5.5m RIB) ?

Zebarne informacje - wszystko pięknie, tylko jeszcze bardziej porozdzielalbym tekst na akapity (ale to tylko moja opinia)



>>>>>>>>>>>>>>>>

http://www.aedik.gr/frontend/index.php?chlang=EN
  
ALEFUR
26.10.2014 22:11:32
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1967752
Od: 2014-10-23


Ilość edycji wpisu: 1
    ogorek pisze:

    1. A czym płynęłaś po kanale ?

    2. Zastanawiam się ile kosztuje przepłynięcie własną jednostką (np. 5.5m RIB) ?



Niestety nie płynęłam własną jednostką ... ale to wersja jeszcze do zrealizowania, bo mam w planach pojawić się tam nie raz ... Płynęłam z Loutraki kutrem dostosowanym pod turystów, mieliśmy szczęście [cenowo], bo trafiła się grupa ok 20 osób, więc płaciliśmy coś ok.20 euro [w 2011]. Ale jak jest mniej chętnych, to cena może wynieść 50 eur.
  
Sq5mrb
26.10.2014 23:00:56
Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 9 #1967782
Od: 2014-7-18
Podziękowania dla użytkownika ALEFUR za przybliżenie historii budowy kanału.
Dla osób przebywających lub przejeżdżających nad kanałem proponuję nie tylko oglądanie tej budowli z mostu ale też przepłynięcie statkiem i podziwianie ogromu tego przedsiewzięcia ,,od dołu,,. Aby indywidualnie załapać się na statek musimy zjechać z autostrady i dostać się do nabrzeża w miejscowości Isthmia /stona kanału od zatoki Sarońskiej/ Tam jest duży bezpłatny parking a przy nabrzeżu stacjonuje katamaran ΑΡΓΩ, który wozi turystów większości jako zorganizowane wycieczki. W pobliżu jest kapitanat portu /obsługuje ruch w kanale/ ale podstawowych informacji o godzinach kursów cenie biletu tam nie znalazłem. Wszystko załatwia się z kapitanem przy wejściu na statek. Cena biletu we wrześniu 2014 to 21eu/osob. Rejs odbywa się ,,tam i z powrotem,, bez dobijania do nabrzeża od strony zatoki Korynckiej. Przy nabrzeżu mogą stacjonować inne jednostki ,,wycieczkowe,, które obsługują ruch turystyczny po zatoce i wyspach. Przy ustalaniu rejsu należy to wziąć pod uwagę i nie wchodzić z całą grupą osób na tzw. pewniaka bo można się mocno zdziwić kiedy bedziemy odpływać w przeciwną stronę zdziwiony
  
ALEFUR
28.10.2014 09:44:22
poziom 1



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 47 #1968506
Od: 2014-10-23
    Sq5mrb pisze:

    Aby indywidualnie załapać się na statek musimy zjechać z autostrady i dostać się do nabrzeża w miejscowości Isthmia /stona kanału od zatoki Sarońskiej/ Tam jest duży bezpłatny parking a przy nabrzeżu stacjonuje katamaran ΑΡΓΩ, który wozi turystów większości jako zorganizowane wycieczki.


Obrazek


    Sq5mrb pisze:

    W pobliżu jest kapitanat portu /obsługuje ruch w kanale/ ale podstawowych informacji o godzinach kursów cenie biletu tam nie znalazłem. Wszystko załatwia się z kapitanem przy wejściu na statek.


Obrazek
dla z obrazowania okolicy ...

Obrazek

Na ostatnim zdjęciu dodatkowa atrakcja: pociąg grecki ;-))
  
Sq5mrb
28.10.2014 15:12:58
Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 9 #1968709
Od: 2014-7-18
W ramach uzupełnienia,
Tablica upamiętniająca budowniczych kanału znajdująca się na murze odgradzjącym nabrzeże.
Obrazek
statek wycieczkowy kursujący po kanale:
Obrazek
  
Wegierka
05.02.2019 14:55:14
Grupa: Użytkownik

Posty: 1 #2634377
Od: 2019-2-5
Witam Wszystkich wesoły
Teraz po przeczytaniu tego postu już na pewno wiem, ze muszę odwiedzić to miejsce !
Jedziemy ze znajomymi do Aten w Maju na 5 dni. Proszę doradźcie jak się dostać nad kanał i do Koryntu z Aten- autobus, pociąg ?
Będe wdzięczna za wszelkie informacje.
  
pawelh
07.02.2019 18:11:32
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: podkarpacie

Posty: 1937 #2635138
Od: 2011-3-24
Wynajmij samochód ,jeśli znajomi się dorzucą to wyjdą grosze a możliwości spore.
  
Electra20.10.2019 10:38:34
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » MIEJSCA, KTORE WASZYM ZDANIEM WARTO ZOBACZYC » KANAŁ KORYNCKI

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | CyberCiekawostki | darmowe forum | sklepy
opinie, testy, oceny | katalog stron | toplsta

Katalog stron WWW

katalog stron

Katalog Stron SEO

Katalog stron - Best in Poland

katalog stron turystycznych

Katalog 3CO/a>

wortal migranci

katalog dobre fora